Francie, Spojené státy americké
Francouzština
Kdo se stane vítězem v boji obyvatel zchátralého francouzského činžovního domu proti armádě smrtících pavouků?
Arachnofobici, pozor, Havěť může být vaší nejhorší noční můrou – díky dokonalým efektům a děsivému
příběhu jde o mimořádně intenzivní filmový zážitek! Celovečerní debut talentovaného francouzského
režiséra s českými kořeny Sébastiena Vanička byl poprvé uveden v rámci Týdne kritiky na festivalu
v Benátkách, ze Sitges Film Festivalu 2023 má Zvláštní cenu poroty a získal rovnou dvě nominace na
francouzské národní filmové ceny César 2024.
Kaleb bude mít zanedlouho 30 let a nikdy nebyl osamělejší. Bojuje se svou sestrou o dědictví a přerušil vztahy se
svým nejlepším přítelem. Fascinovaný exotickými zvířaty najde na trhu jedovatého pavouka a přinese si jej do
svého bytu. Trvá jen chvíli, než pavouk unikne, rozmnoží se a celý dům záhy promění na strašivou pavučinovou
past. Obyvatelé činžáku, v němž je nařízena karanténa, jsou nuceni žít v izolaci s dravými monstry, která se
přímou úměrou zvětšují a zvětšují… Jediná možnost pro Kaleba a jeho přátele je najít cestu ven a přežít. Podaří
se jim to? A za jakou cenu?
Režisér Sébastien Vaniček je spolu s Florentem Bernardem také autorem scénáře filmu Havěť. Hlavní
„dvounohé“ role si zahráli Théo Christine, Sofia Lesaffre, Jerôme Niel, Lisa Nyarko a Finnegan Oldfield.
Sébastien Vaniček má české kořeny, ale vyrůstal na pařížském předměstí. Vždy rád kreslil, zvláště komiksy. V
15 letech ukradl svému otci videokameru a začal natáčet hmyz. Postupně objevoval možnosti střihu, zvukového
designu a rozvíjel svou lásku k výtvarnému umění. Po několika oceňovaných krátkých filmech je Havěť jeho
prvním celovečerním hraným filmem, navíc s důležitým společenským sdělením – jde o „přírodní horor“, kde
pavouci slouží jako alegorie.
„Strach z neznámého, strach z druhých. Myslím, že pavouci jsou nejlepší způsob, jak se s tématem vypořádat.
Metafora příběhu je jasná: bojíme se toho, co neznáme nebo o čem si myslíme, že by nám mohlo ublížit. A když
to chcete co nejlépe vyjádřit, můžete použít zábavný vzorec. Takže prvním cílem je přilepit diváka k obrazovce,
pak se mohou začít odhalovat všechny vrstvy příběhu. Havěť obsahuje různé úrovně: je tu ironický aspekt,
děsivý, a dokonce dojemný,“ říká režisér Sébastien Vaniček.
Film Havěť nadchl diváky i recenzenty. Zahraniční kritiky oceňují schopnost Sébastiena Vanička pracovat s
napětím a neustále diváky znepokojovat či přímo děsit. Což stejně pozitivně hodnotí například také Martin
Pomothy na webu ČSFD.cz: „…pavouků je čím dál víc a vypadají jako živí (ve francouzské žánrovce mladých
nadšenců!), a nejedna scéna vám intenzitou děsu zadělá na zadržený dech a husí kůži.“ U nás si před květnovou
distribuční premiérou měli možnost Havěť vychutnat zatím jen návštěvníci Festivalu otrlého diváka.